Gå til hovedindhold
Bjarke Wahlqvist Kaptajn på Georg Stage

Kaptajnens dagbog

Atlanterhavet

10.april 2017 

Desværre var vinden et lokalt fænomen i forbindelse med de kanariske øer og vi måtte starte op her til morgen. På grund af årstiden er passaten rykket længere sydover og vi må starte maskinen op for at komme væk fra øerne og ned til vinden. 

Hverdagen fortsætter med rigtræning, opstart af undervisning både på dæk og om læ. Skibet bevæger sig næsten ikke, men de første søsyge har meldt sig og fået lægen til at give dem søsygepiller. Vi får fat i lægen og forklarer, at dette vejr er perfekt til at komme over sin søsyge uden hjælp fra piller. 

 

11. april

Præcis et døgn gik der for motor og vi kunne nu her til morgen sætte sejl og hægte os fast på nordøstpassaten. Vejrudsigten havde givet lidt bekymring i forhold til udeblivelsen af vind i starten, hvilket ville have tvunget  os til at bruge store mængder af diesel på starten af vores tur. Heldigvis forblev dette en bekymring, motoren er stoppet af og vi bruger nu vores sparsomme diesel på at lave strøm, fryse madvarer ned og lave ferskvand af saltvand med vores nye watermaker. 

 

13. april

I dag er der stor øvelse, vi laver øvelser hvor vi tester brandudstyr, sejlmanøvrer, mand over bord rutiner mm. Vi har også særligt fokus på førstehjælp i vores øvelser, da vi på denne tur har læge med som underviser alle eleverne i maritim førstehjælp. Dette betyder, at vi har nogle rimeligt blodige figuranter, med åbne benbrud, røgskader, brandskader osv.

Et stort højtryk har lagt sig over Biscayen og strækker sig helt ind over nordtyskland og Danmark, dette betyder at et endnu større lavtryk som har positioneret sig over Azorerne hvor der ellers plejer at ligge et fint højtryk. For os betyder det at passaten rykker længere sydpå og vores tur over Atlanten bliver længere end først antaget, mere præcist er vi oppe på at skulle sejle 3100 nm.  for at komme frem for sejl. Da vi ikke har diesel til at sejle for maskine hele vejen over Atlanten, er vi helt afhængige af vejret, for at komme frem til tiden.  Vi skal holde 5 knob i snit for at være på St. Croix til den planlagte tid. Lige nu skifter vores fart mellem 7 og 3 knob så snittet passer indtil videre.

 

16. april

Søndag om bord.  Vagten tørner. Solen skinner stadig. Vinden kommer fra samme hjørne i samme styrke.  Rutinerne bliver rutine. Roen breder sig. Mobil/internetabstinenserne lægger sig.

Atlanterhavets størrelse lægger en sælsom dæmper på de utålmodige.

Søndag er også undervisningsfri dag på denne krydsning, hvilket betyder at der er frivillig undervisning i: Meteorologi med Kaptajnen, Sejlsyning med Overstyrmanden, Duelighedsbevis i motorlære med Maskinmesteren og Duelighedsbevis i sejlads med 2. Styrmanden. 

Søndag er også vaskedag, så alt bliver vasket ned og mellem kl. 18.00 til 20.00 vaskes der tøj i hånden på dæk.

Heldigvis er søndag også åben kiosk dag, denne dag åbner vi ved solnedgang. Tænker dette bliver modtaget med glæde, da vi kan se at sukkertrangen er udpræget og antallet af sukkermadder til aftenskafningen er stærkt stigende. 

De første elever har allerede været her og stolt fortalt hvor meget de har tabt sig på en uge uden sodavand og fastfood.